Vad ska vi tänka på i Digitala tankar
Läs och lyssna lite på olika aspekter.
Digital Livsstil är du nyfiken; Tryck här
![](https://f1dd329aa7.cbaul-cdnwnd.com/e9826110dd1be998f644a150ba4a0a5f/200000021-2a7822b723/imgres.png?ph=f1dd329aa7)
Itterativa Metoder
Man arbetar i små steg och får feed back och jobbar vidare efter det.
Det är ett annat nyare sätt att skapa idag. Vill du därför skapa en applikation eller Webb eller App så lämnar vi projekt och är mer i en process i stället. En levande form som lyssnar på användarna och man utvecklar därefter.
![](https://f1dd329aa7.cbaul-cdnwnd.com/e9826110dd1be998f644a150ba4a0a5f/200000023-8622e871b8/imgres-4.png?ph=f1dd329aa7)
Reklam på Webben
Det finns sex olika former som jag känner till att tjäna pengar på din Webb, det är då en förutsättning att den "hittas" av the Spiders. Trist men sant här kan du läsa lite mer om SEO
![](https://duyn491kcolsw.cloudfront.net/files/01/01x/01xuli.png?ph=f1dd329aa7)
Webbar, går det att göra själv
Absolut det finns gratis webbar som den som jag använder här. Gör lite reklam för den, det är internet policy. Man är schysst mot dem som man får hjälp av. Det finns många fler Wordpress är störst. SBI är billiga och bra skola.
Redan i den internetstödda distansutbildningens barndom 1996 formulerade
pedagogikforskaren Timothy Koschmann ett antal paradigmskiften i den
"instruerande" teknologin, som i stora drag är samstämmig med många andra
forskares uppdelning av distansutbildning efter deras hantering av återkoppling.
11 Koschmann såg fyra paradigmskiften i hur tekniken används.
På nivå 1 används envägskommunikation. Datorn används för att skicka ut
uppgifter och för att förmedla det utbildaren har bestämt är det som de
studerande behöver kunna. De studerande får sedan visa att de har lärt in precis
det som de ska lära sig. På så sett liknar utbildningarna gamla tiders brevskola,
och det den moderna tekniken används för är att ersätta post med e-post.
På nivå 2 används datorer för att hantera själva lärandet, för att lära ut, t ex
genom frågor och interaktiva problem. Datorn ger automatiserad feedback till den
studerande och används för att kontrollera lärandet. Denna typ av lärande är
ovanligt inom yrkeshögskolan, men vanligt inom högskolan där den används för
så kallade MOOC-kurser, Massive Open Online Course, där tusentals kan delta i
kurser med automatiserad undervisning och kunskapsprov.
På nivå 3 finns ett fokus på återkoppling och pedagogik. Fokus ligger på lärandet
som process, inte på att lära ut. Självstudier kompletteras med antingen
asynkron återkoppling genom forum, e-post, eller genom distansseminarier.
En fjärde distanspedagogisk nivå innebär att utbildningen använder metoder för
återkoppling på nivå 3, men att de studerande gör det i en social kontext.
Distansutbildning kan kombineras med gemensamt lärande, där de studerande
tillsammans formar sin kunskap genom grupparbeten och ömsesidig feedback.
Professor i pedagogik Rupert Wegerif sammanfattar den omfattande forskningen
som att det finns tre forskningsparadigmer som teoretiserats.12 Det första
paradigmet kallar Wegerif för objektivism. Datorn används för att föra
överkunskap, och ses som en effektivisering av tidigare former av
distansundervisning. Detta liknar Koschmans första nivå. I det andra paradigmet,
konstruktivism, används datorn för att lagra prestationer. Det tredje paradigmet är
socio-kulturella teorier, där datorn blir ett medel för samarbete. Genom att öppna
10 Intervju Jan Svärdhagen maj 2016
11 Koschmann 1996
12 Wegerif 2007
MYNDIGHETEN FÖR YRKESHÖGSKOLAN 19 (47)
19
upp för en rad olika pedagogiska metoder som främjar samarbete och dialog
skapas en modernare pedagogik där de studerande är med och formar sin
kunskap tillsammans.
Distanspedagogik som bygger på envägskommunikation kritiseras för att inte
utnyttja modern pedagogik, utan ha en gammaldags syn på kunskap som något
som utbildaren förmedlar istället för något som skapas av de studerande i en
lärandeprocess. Denna typ av pedagogik kräver också stor studiedisciplin och
leder till relativt många avhopp, särskilt bland studerande som inte är studievana.
Vi återkommer till dessa resonemang i intervjuerna med utbildningsledare.
De pedagogiska metoderna som inte är kopplade till envägskommunikation är
alltså associerade med en hög grad av återkoppling, inte bara mellan utbildare
och studerande utan också mellan de studerande i en social kontext. Det är
också viktigt att förstå att dessa metoder inte bara handlar om teknik och datorer,
utan om pedagogik. Det finns en rad pedagogiska idéer som ser lärandet inte
som något som överförs från utbildare till studerande för att sedan betygssättas
efter hur komplett den studerande tagit till sig det utlärda, utan menar att
pedagogiken ska främja att den studerande bearbetar kunskapen och lär sig
analysera och omskapa den själv.
Kamratrespons (eng. peer feedback), eller återkopplande lärande i en social
kontext, innebär kritiskt granska andras texter/produktioner, men också ta
ställning till och lösa olika problem (eng. scaffolding) tillsammans med andra
studenter och lärare. De studerande lär sig att argumentera välgrundat och att
granska kritiskt. Komparativa studier visar att kamratrespons och självvärdering
gör att de studerande bearbetar uppgifterna igen och använder de förslag de får.
Kamratrespons ger också snabbare återkoppling. Utöver att detta kan vara
effektiva pedagogiska metoder kan kamratrespons också vara en praktisk
lösning för en utbildare som kan lägga över en del av återkopplingen på de
studerande, under rätt ledarskap.13
13 Amhag sid 131-132
MYNDIGHETEN FÖR YRKESHÖGSKOLAN 20 (47)
20
3.2.2 Pedagogiska metoder inom distans
I en intervju med distansforskaren Lisbeth Amhag vid Malmö högskolan
14uttrycker sig Amhag så här:
Det är inte gynnsamt att bara sitta själv, att bara skriva och läsa,
särskilt inte i en yrkesutbildning. Andra kanaler, såsom
videoinspelningar och webbinarier, är bra komplement. Alla lär sig
inte bäst genom texter.
Att alla inte lär sig bäst genom texter är välkänt, och ändå en utmaning för
mycket av den traditionella undervisningen, inte minst på distans. Ny teknik och
utvecklad pedagogik innebär många nya sätt att lära ut och kanske en större
förståelse för vad som är en effektiv utbildning. Nya sätt att lära sig på uppstår i
och med att vi kan blanda synkron (i realtid) och asynkron, i tid obunden
textbaserad eller inspelad kommunikation. Det krav som en hög flexibilitet i
distansutbildningarna ställer på att inte låsa upp för mycket tid till synkron
kommunikation, t ex webbinarier online ansikte mot ansikte, kan mötas med
inspelningar, forum, datorstyrd inlärning med mera.
Nya pedagogiska metoder uppstår med hjälp av modern teknik, men även en
förändrad bild av lärande har betydelse. Tekniken tidigare bara användes som en
snabbare ersättning för vanliga brev kan istället fungera som ett stöd för en
process där den studerande är med och formar sin kunskap istället för att bara
passivt ta emot och memorera kunskap som läraren väljer ut och överför.
Enklare teknik som att skicka e-post med instruktioner och att skicka ut dokument
och instruktioner har allt mer kommit att ersättas med distanslektioner i realtid
eller inspelade filmer. Distanspedagogik skiljer sig från bunden undervisning
genom att den kräver fler och andra incitament för att locka till lärande.15 Modern
teknik ger möjligheter, men framstående utbildningar inom distans utmärks inte i
första hand av teknik utan av en genomtänkt pedagogik. Många av dessa
metoder som blivit populära inom distansundervisning används också i bunden
undervisning, så som till exempel flippat klassrum. Detta innebär att lärarna filmar
sina genomgångar och lägger ut på nätet så att studenterna kan gå igenom
dessa hemma inför lektionen, det vill säga i omvänd ordning mot traditionellt.
Genomgångar kan delas upp i små avsnitt med frågor i slutet som studenten
måste besvara. Den gemensamma undervisningstiden används för
problemlösning som bygger på att studenterna sett filmavsnitten i förväg.
14 Intervju maj 2016, distansforskare Lisbeth Amhag vid Malmö högskolan
15 Amhag om kamratrespons, 2013, sid 96
MYNDIGHETEN FÖR YRKESHÖGSKOLAN 21 (47)
21
Metoden innebär att studenterna blir mer aktiva. Frågorna gör att de måste vara
uppmärksamma och att läraren ser var problemen uppstår.16
Tekniken med inspelade lektioner öppnar alltså möjligheter. Lektionerna kan
delas upp i korta moment, som följs av frågor för den studerande ska kunna se
om de förstår. Utbildarna kan välja teknik som innebär att de kan följa vilka
studerande som har sett vad, och hur de har klarat frågorna. De kan också med
moderna upplägg se vad de studerande ser om, för att se var problemen uppstår.
Sedan kan lektionstiden fokuseras på att fördjupa sig i de områden där det
uppstått problem, eller i att lösa anpassade problem.
En vanlig bild av distansutbildningar är att de sker helt utan fysiska möten, men
en genomgång av distansutbildningar inom yrkeshögskolan visar att det är
mycket ovanligt att utbildningar som klassar sig själva som distans sker utan att
de inblandade någonsin träffas på riktigt. Amhags forskningsgenomgång tyder på
att det är avgörande att träffas i verkligheten, särskilt i början.17 Blandat lärande
(Blended Learning) kan innebära att klassen träffas regelbundet eller enstaka
gånger, men också att undervisning sker i klassrum för de som kan ta sig dit och
att detta filmas och sänds, synkront eller inspelat, till de som inte kan ta sig dit.
3.2.3 Utbildarnas kompetens
Som vi kommer att återkomma till i intervjuerna nedan med utbildningsledare har
långt ifrån alla utbildningar valt att lägga sig på en pedagogisk nivå som
använder modern pedagogik, till exempel webbinarium. En orsak till detta kan
vara brister i utbildarnas pedagogiska och tekniska kompetens.
Jan Svärdhagen på högskolan Dalarna pekar på svårigheter för att nå en bra
kompetens hos utbildarna:
18
Vad gäller utbildarkompetensen så är det helt enkelt så att det finns
många lärare som inte vill arbeta digitalt och då är man tvungen till
att köpa in kompetens genom konsulter. Häri ligger ett nytt problem
då man ofta överlåter själva utbildningarna till dessa som kanske
saknar pedagogiskt kompetens eller inför en modell, verktyg eller
plattform som de förespråkar eller säljer och på så sätt har en
annan agenda än den avsedda.
16 En digital agenda i människans tjänst, SOU 2014:13, sid 184
17 Amhag 2013, sid 131
18 Intervju Jan Svärdhagen maj 2016
MYNDIGHETEN FÖR YRKESHÖGSKOLAN 22 (47)
22
2014 års delbetänkande av Digitaliseringskommissionen menar att
framgångsfaktorer för distansutbildning tycks vara lärarens digitala kompetens,
förmåga att leda skolarbetet, integrera IT i undervisningen och ge eleverna
tydliga men uppnåbar utmaningar. Detta ligger i linje med annan skolforskning
och visar på lärarens centrala roll.19
Samtidigt finns det en lång rad svenska studier som tyder på att utbildare inte
lägger tillräckligt med tid på respons.20
Skolinspektionen säger i sin rapport om kvaliteten i distansutbildningar inom
kommunal vuxenutbildning att lärarna behöver hålla sig à jour med
teknikutvecklingen och kontinuerligt förändra distansundervisningen utifrån den.
De ser brister i arbetssätten inom den kommunala vuxenutbildningens
distansutbildningar och menar att det behöver utvecklas och lärarens ledning av
utbildningen behöver stärkas för att motivera en högre grad av självstudier och
för att öka det gemensamma lärandet.21
3.2.4 Struktur i genomförandet
Utöver en genomtänkt pedagogik med bra återkoppling i en social kontext och
utbildare med kompetens inom pedagogik finns det forskning som visar att vikten
av en tydlig struktur är viktig på distansutbildningar.22
Skolinspektionen menar i sin rapport om distanskvalitet att vad gäller planering
och genomförande av undervisningen, visar forskning på att distansutbildning
ställer betydligt högre krav på ett anpassat kursupplägg och särskilda sätt att
utforma undervisningen efter elevens behov.23